Shangri-la en Lijiang, 1, 2, 3 en 4 okt

4 oktober 2016 - Lijiang, China

De laatste avond in Shangri-la zijn we in de oude stad uit eten geweest met Marieke en Ruud in een lokaal tentje....... niets in het Engels dus, maar een vriendelijk Chinees meisje werd erbij gehaald en kon met google translations ons een eindje op weg helpen. Haha, we hebben heerlijk gegeten, vooral de lokale kip was heel speciaal..... de poten zaten er nog in....... dit schijnt eem lekkernij in China te zijn en volgens Li Pei is het erg goed voor je huid. Nou die rimpels van mij krijg je er toch niet meer mee weg, dus eh..... nee die hebben we maar laten liggen in de pan. Verder is het nog wel het vermelden waard dat Chinezen alles op de grond gooien rond hun tafel. We hebben al meerdere keren gezien dat het een slachtveld is rond de etenstafels....... tot nu toe hebben we daar nog niet aan mee gedaan en alles keurig op onze bordjes laten liggen. Maar verder hebben we dus heerlijk gegeten. Om 9 uur lagen we al in bed, moe door de ijle lucht en we hebben bijna het klokje rond geslapen.
Vanmorgen om8.30 uur zaten we in de bus richting Lijiang in een grote bus. Onderweg de Kloof van de Springende Tijger(Tiger Leaping Gorge) aangedaan. Hier perst het water van de Yangtsekiang zich met donderend geweld doorheen. Een prachtig gezicht! Ruim 500 treden naar beneden en dan ook weer omhoog en het was warm! Maar zeker de moeite waard. De kloof heet zo omdat een tijger er overheen kan springen wordt er gezegd!
zoals vaak trekken we op met een groepje singels, soms doen we dingen samen en soms apart. Een van de knullen, Wouter, heeft al een half 'balboekje' vol met Chinese meisjes, hij steelt echt de show! Geweldig, als hij weer een verovering heeft gemaakt horen we het meteen, heerlijk dat joch!
Ook ik ben vandaag weer meerdere keren op de foto gekomen....... dus niet alleen de Gorge is belangrijk. Steeds denken die Chinezen dat we het niet merken maar het is zo overduidelijk.... haha we staan straks op héééél veel Chinese computers..... !
Nu zitten we in een heerlijk hotel en slapen we voor het eerst samen in een bedje, tot nu toe was dat steeds in twee aparte bedden. We hebben de afgelopen week nou niet echt geweldige hotels gehad. Vieze badkamers, niet verschoonde bedden, lekkende toiletten, beestjes in de badkamer...... maar dit is echt perfect!. Wifi is wel overal in mindere of meerdere mate.
Morgen gaan we fietsen door de stad en overmorgen lekker vrij te besteden.....
De fietstocht was een belevenis op zich, we konden merken dat onze gidsen minder ervaring hadden dan ons. En vals plat...... ik was de enige zonder versnelling en dat was flink aantrappen dus, maar te doen! Naar het oude dorpje Baisha gereden (zoxn 8 km berg opwaarts)waar de Naxi mensen wonen, een van de vele minderheden in dit land. Daar mochten we binnenkijken opeen school voor volwassen vrouwen, hen wordt de oude traditie van het borduren weer aangeleerd. Zij kunnen dan zelf in de dorpjes eromheen deze borduurkunst weer doorgeven aan andere vrouwen.als je heel goed bent kun je zelfs 'master' worden. Een vrouw was begonnen aan een kleed wat pas af zal zijn over een jaar of 10. Een opdracht van de provincie. Als het af is wordt het in het hele land tentoongesteld. Wat een werk, maar zo fijn geborduurd....... een prachtige rondleiding, dus als ik niet meer weet wat ik moet doen met mijn tijd....... Daarna doorgelopen naar naar een tempel waar ze veel oude muuschilderingen hedden. Ook buiten de tempel was een muurschildering waarop goed te zien waas hoe ze hier vroeger met geschreven taal werkten. Allemaal getekende plaatjes waarop goed te zien was wat ze wilden uitbeelden! Heerlijk geluncht, waar we voor het eerst meerdere westerlingen bij elkaar zagen. Normaal gesproken komen we er soms bij toeval een of twee tegen.
Daarna via een omweg naar een ander dorpje gereden, maar dit dorp was vies en sprak ons allemaal niet aan. Het enige wat mooi was in dit dorp, waren de prachtige houten beelden en huisraad wat ze maakten van oud gedroogd hout in de meest bizarre vormen.
Daarna ging het rap de berg weer af richting Lijiang.
Vandaag, de laatste dag hier hadden we een heerlijke vrije dag. We zijn de oude stad ingelopen en via oude kronkelige straatjes omhoog gelopen, weg van alle kleine winkeltjes met al die dezelfde souvenirs, tassen, kleding, kettingen, ringen en vooral veel sjaals in diverse printen, kleuren en materiaal. En eettentjes, veel eettentjes! Een prachtig uitzicht daarboven over de oude stad. Alleen erg jammer dat je overal moet betalen als je iets wilt bekijken, het geld wordt zo snel uit je zak geklopt.
Daarna geluncht in een foodsnack market. We konden iets aanwijzen en dat werd voor je ogen klaargemaakt. Erg zout en er ging nog iets in waardoor je tong een tijdje prikkelde en wat gevoelloos werd. Maar wel lekker!
De middag hebben we besteed aan een bezoek aan de Black Dragon Lake. Prachtige plek en weer een oase van rust. Hier hadden we een ticket voor gekregen, dus hoefden we niet af te tikken. Onderweg op een bankje gezeten en gekeken naar het dansen en zingen (4 stemmige canon) van een groep vrouwen. Dat kom je hier zoveel tegen, er wordt overal gedanst en je kunt zo mee doen. Dat heb ik vanmorgen en vanmiddag ook gedaan met een groep Naxi vrouwen die een traditionele dans uitvoerden. Erg leuk om te doen en ze waarderen het erg als je met hun meedoet.
Vanavond in ons hotel gegeten, wat maar goed was ook, want de regen kwam ineens met bakken naar beneden.
Morgen op naar Dali..... het grootste gedeelte van onze reis zit er al weer op jammergenoeg!