Hongkong en Macau, 13, 14, 15 okt.

16 oktober 2016

Er wordt hier veel gebouwd en nog meer hoge appartementsgebouwen staan leeg. Van de gidsen krijgen we een beetje een onduidelijk antwoord. Zo zou het vaak als investering gebouwd worden door bedrijven, maar ook particulieren, die er vervolgens zoveel geld voor vragen (huur of koop) dat de meeste Chinese mensen zich dat niet kunnen veroorloven....... dan zou je toch denken, zo is het een verliesgevende post! Maar blijkbaar neemt men dat dan voor lief. Net als in andere Aziatische landen zie je veel huizen hier nog niet helemaal afgebouwd. Zodra er weer wat geld is wordt er verder gebouwd, zo heel anders dan bij ons..... maar op die manier heb je dus geen hypotheek!
Mocht je naar China willen gaan..... zorg altijd voor voldoende toiletpapier..... behalve in de meeste hotels is het niet gebruikelijk dat er ook maar ergens wat hangt..... dus wel handig om altijd wat t-papier bij je te hebben......
Op dit moment zitten we in de Bullettrain naar Hongkong, dwars door het Karstgebergte....... kunnen we nog even genieten van het prachtige uitzicht!
In Hongkong nu vlak bij de haven en het Centrum. Ieniemienie kamer met dito douche op de 15e verdieping. Helemaal boven op de 38ste verdieping een zwembadje...... wat een luxe! We hebben daar na het eten even een biertje gedronken met Rudy en Marieke. Ook zij gaan morgen naar Macau dus reizen we nog een ochtend samen op.
Na een korte wandeling van een kwartier hebben we de ferry gevonden en kaartjes gehaald coor Macau. De fastferry naar Macau, het schommelt nogal.... nog een half uur dan zien we Mani en Thijs!
Die stonden ons idd op te wachten op Macau, heerlijk om ze te zien. Lekker vochtig warm hier, zweten als een otter, daar hoef je niets voor te doen! Met de taxi naar het huis van Mani gereden. Zij (of liever haar broer) heeft een kamer geboekt voor ons in het Marriot hotel op Taipa, een eiland wat onder Macau ligt, maar nu door een brug aan Macau is vastgeplakt. Daar staan ook de nieuwste hotels, dat van ons is een jaar in gebruik en voorzien van de nieuwste snufjes. Wow, wat een complex, een hele winkelstraat eronder met merken die niet voor onze portemonee zijn......evenals de nodige speelzalen. Wat wel fijn is! Is dat er een gratis shuttle verbinding is met Macau, zodat we niet steeds een taxi hoeven nemen. Na even bij Mani thuis te zijn geweest zijn we naar onze kamer vertrokken en daarna met z'n vieren het oude dorpje Taipa in. Heerlijk op 't terras gezeten met een tsing tao=Chinees biertje. Het dorpje verder verkenden daarna heerlijk Koreaans gegeten, een soort bbq.
Heerlijk geslapen in een zacht bedje, dat was de afgelopen weken wel anders...... de meeste bedden waren erg hard. Alle snufjes op onze kamer hebben we uitgeprobeerd, maar het fraaist was toch de wc, door op een knopje te drukken ging de bril omhoog en omlaag, werd de bril schoongemaakt en meer van die dingetjes.
De volgende morgen met Thijs afgesproken, Mani moest werken. We zijn naar de heuvel geweest waar het standbeeld van A-ma staat, de beschermheilige van zeelui, vissers en kooplui. En ook hier weer 2x op de foto met Chinese meisjes. Nog naar binnen geweest in een prachtige tempel, een van de mooiste die ik heb gezien en ook goed onderhouden! We hebben Mani opgehaald van haar werk en zijn daarna Macau ingeweest. Even naar het hotel om op te frissen en daarna in het MGM naar het bierfest...... veel bier dus, bradwurst en sauerkraut. Het was , voor ons doen laat voor we er in lagen.
Lekker uitgeslapen en voor de laatste keer deze vakantie alles weer ingepakt, nog een dagje Macau. Heerlijk in de stad rondgelopen, drie katholieke kerken bezocht . Het brandweer museum en Maritiem Museum ingeweest. Vooral de laatste was erg interresant, wat heeft Macau toch ook een geschiedenis.... zelfs de Nederlanders hebben vroeger nog geprobeerd het te veroveren!
De laatste tempel bezocht, de A-ma tempel, de oudste tempel van Macau. Tegen half 7 naar de ferryterminal gereden, die ons direct naar het vliegveld in Hongkong brengt. Mani gaat met ons mee, zij vliegt naar Phuket voor een bruiloft. Thijs blijft nog een nacht op Macau en vertrekt morgenochtend naar Nederland.
Op dit moment zitten we op de ferry. Nog een half uurtjeen dan zijn we op het vliegveld, om 11.35 vertrekkken we via Zurich naar Amsterdam.
we hebben een geweldige maand achter de rug, wat hebben we veel gezien, gedaan en meegemaakt. Byebye China, wie weet tot een volgend keer!