Dali, 5, 6, en 7 okt.

7 oktober 2016 - Dali Baizuzizhizhou, China

Vanmorgen om 8.30 uurwaren we al weer uitgecheckt en konden we het busje weer in, 3 uur rijden naar onze volgende bestemming, Dali. Deze grote stad ligt op 1900 meter hoog, we dalen dus steeds een beetje. Het regende vanmorgen een beetje, dus het was niet erg om de bus in te stappen. Onderweg een stop gemaakt en toen was het we koud. We rijden nu het gebied met de rijstvelden binnen en de boeren zijn druk aan het werk op het land. Overal kleine hooischoven op het land, keurig in rijen gerangschikt.
Weer een ander hotel......... van buiten (op de binnenplaats)ziet het er prachtig uit. Onze kamer was bijna klaar, alleen nog geen kussenslopen....... maar als je dan ziet dat er in het kussens dikke bloedvlekken zitten,,, dan hoef je die nieuwe slopen ineens niet meer. Dus haha, we hebben onze kussens maar omgeruild met die van een andere kamer die open stond!
Meteen de oude stad ingegaan, we wilden naar het grote meer waar Dali aan ligt. Maar dat hebben we niet gevonden....... en een toeristenbureautje ook niet zodat we een plattegrond van de stad kunnen kopen.
Na de halve oude stad doorgelopen te hebben, hebben we heerlijk gegeten, bij een eettentje waar ze alles uitgestald hadden en waar alleen locals eten. Ik zag wel dat een eettentje daar vlakbij de afwas deed naast de greppel waar een snelstromend beekje doorheen loopt.... maar alla..... het was heerlijk en goed doorgekookt en voor de rest hebben we nog steeds nergens last van (ik heb het even afgeklopt)..... Nu zitten we heerlijk op een bankje op de binnenplaats van het hotel met een 'ping pietsjo' en wat zoute chips. We hebben onze kilometers er voor vandaag wel weer opzitten.
Morgen gaan we zo'n 50 km fietsen langs het meer.
Nou dat was me een tocht....... 9 uur 's morgens al op weg en rond 5 uur waren we terug, samen met de singles. Niet iedereen ging mee jammergenoeg. Onze giden wisten niet zo goed de weg..... en er waren ook nog werkzaamheden waardoor we om moesten rijden dus al met al hebben we meer dan 60 km gefietst. Dan weer langs het meer dan weer over de weg en soms kwamen we weer uit bij de plek waar we ergens in waren geslagen. Vals plat naar boven of naar beneden, weinig recht toe recht aan.Allemaal op ATB fietsjes die eigenlijk te klein voor ons waren.... met harde zadels! Mooi was het wel, maar aan het eind van de rit had ik daar niet zoveel oog meer voor. Haha, onze gidsen gingen mee op scooters en dan ook nog zeggen aan het eind dat ze moe waren...... Het dorpje waar we naar toe zijn geweest was een Bai-dorpje, met veel mensen nog in klederdracht. Maar wel weer erg op toeristen ingericht, maar dan voornamelijk op binnenlandse toeristen, dus ook hier trokken we weer veel bekijks, zeker op op onze fietsjes. De boeren waren druk op het land bezig, de rijst werd geoogst en het rook op sommige plekken heerlijk naar bosui!
Onze achtersten hebben heel wat te lijden gehad. Toen we terug waren hebben we dat gevierd met een grote bier op een terras in Dali en daarna hebben Marieke en ik maar besloten dat we toe waren aan een stevige massage. Er was een massage salon vlak in de buurt, dus hebben we een heerlijke Shiatsu massage gehad. Man wat deed dat zeer op onze gepijnigde spieren, maar daarna voelden we ons een stuk beter, heerlijk. Onze mannen hadden aan een douche genoeg en we hebben de avond afgesloten met een soort gourmet op straat. Heerlijk, je eigen eten uitzoeken en klaarmaken op een soort kom waar we gezellig op krukjes om heen zaten. Rond 10 uur lagen we uitgeteld op bed.
Er waart een heerlijk snotvirus door onze groep. Iedereen komt aan de beurt, Ik had gehoopt ervan verschoond te blijven maar helaas ben ik nu aan de beurt...... dezakdoekjes zijn niet aan te slepen.
Vandaag zijn we lekker de oude stad in geweest, inkopen gedaan, heerlijke thee gekocht in allerlei soorten. Ik ben normaa l gesproken niet zo'n theemens, maar hier vind ik het wel erg lekker! Verder hebben we ook hier de muur beklommen.... voor zover hij er nog stond. Een prachtig uitzicht over de oude stad. Veel bruidsparen gezien. Het schijnt dat ze voir het trouwen al foto's maken op de mooiste locaties zodat ze dat op hun trouwdag niet meer te hoeven doen. Gisteren viel het me ook al op, toen kreeg ik deze info van onze gids. Veel bruidjes in het rood, dat brengt geluk.... wit is de kleur van de rouw!
Vanavong ons laatste diner in Dali....
Morgen om 8 uur vertrekken we weer.... richting Ping'an.... met de bus!