Shilin, Kunming , Ping'an en Yangshuo, 8, 9, 10 okt.

10 oktober 2016 - Yangshuo, China

Ik heb me even vergist. Dacht ik dat we vandaag naar Ping'an gingen, nou nee, morgen pas. Vandaag hebben we een lange rit van 7 uur gemaakt in de bus.Eerst naar Kunming, waar we hebben geluncht en daarna door naar Shilin om eem kijkje te nemen in het Stenen Woud. We hadden verwacht dat dit een versteend bos zou zijn net zoals we in Amerika hebben gezien, maar niets was minder waar. Dit is een groot woud van echte stenen en al erg oud, heel lang geleden woonden hier mensen. Er zit een legende aan vast, in het kort..... Een heerser die voor zijn bevolking in een nacht een dam wilde bouwen, was hier mee bezig toen de haan kraaide en de nacht voorbij was. De stenen wilden ineens niet meer rollen en zo is dit woud ontstaan. (In het heel kort).
Het was zeker de moeite waard om te bezoeken, maar ook hier weer drommen mensen en souvenir tentjes........Jammer dat ze het in een netjes aangeharkt park hebben veranderd met aangelegde tuinen...... zoiets leent zich zo goed om te bewaren zoals het was....... maar ik snap het ook wel, er komen zoveel mensen dat het dan te gevaarlijk is. Maar het haalt wel een groot stuk van de ongereptheid weg.
Afijn rond half 7 een rit van 1 1/2 uur terug naar Kunming, waar we een nacht bleven.
Het oorspronkelijke plan was om met de Hardsleepertrein naar Ping'an te gaan, reistijd 18 uur en dan nog een busreis van 4 uur erachteraan! Nou hebben we al twee ervaringen met de Hardsleeper, maar deze reizen waren een ietsepietsie korster. Daar kwam nog bij dat we dit keer niet allemaal onderbedden hadden, maar ook midden en zelfs boven. Dat betekent dat je, de tijd die je niet slaapt, liggend op je bed, op een opklapbankje of staand door moet brengen. Want de bedden kunnen overdag niet opgeklapt worden, die zitten aan de muur vastgeschroefd. Tegen een meerprijs konden we ook met het vliegtuig. Vier mensen van onze groep (waaronder wij) en 2 mensen van de singles hebben voor deze luxe gekozen. De overgebleven 4 gaan wel met de trein. Morgen komen we ongeveer tegelijk aan in Ping'an...... als de trein geen vertraging heeft, wat nogal eens gebeurt hoorden we.
Dus slapen we nu een nachtje in een redelijk luxe hotel in Kunming en vertrekken we morgen laat in de ochtend naar het vliegveld.
Weer een uitgebreide controle op het vliegveld. Je mag geen aanstekers, batterijen en meer van dien aard meenemen en ze halen je gegarandeerd uit de rij als dat wel in je hand of ruimbagage gespot wordt. Niet alleen op vliegvelden is de cortrole streng, ook op de treinstations. Ook treinkaartjes en instaptickets worden meerdere malen gecheckt, zelfs als je het vliegtuig uitkomt. Ook je bagageticket wordt gecontroleerd met het labeltje wat aan je instapkaart zit. Check, check, dubbel check..... Ik moet wel zeggen dat ik me, waar ik me hier tot nu toe ook bevond, nog nooit een seconde onveilig heb gevoeld.
Op de snelwegen wordt hier alles, ook in het Engels, goed aangegeven. Op de binnenwegen is het een ander verhaal, daar kunnen wij geen chocola van maken. Als je hier zelf wilt rondreizen met een auto, moet je een zeer goede tom-tom (haha of ina-ina) hebben. Trouwens op de binnenwegen zou ik hier niet durven rijden......er zullen wel regels zijn en het recht van de sterkste is daar zeker één van.
Na een goede vlucht van Kunming naar Guillin was het nog een flink stuk rijden naar Ping'an, voor verandering niet over de snelweg, maar binnendoor. Even gestopt voor een plaspauze..... maar die plas heb ik, hmmmm, bij nader inzien toch nog maar even opgehouden! Ergens in de bergen gestopt om kaartjes voor Ping'an gekocht en de bagage achter gelatenin een speciale opslagkamer. Voor een nacht de spullen in de rugzak gestopt, de koffer blijft achter. Het schijnt dat we straks een behoorlijk stuk omhoog moeten lopen, en dat gaat natuurlijk niet met een rolkoffer. Het werd al schemerig toen we het laatste stuk met het busje omhoog gingen. Na een snelle rit over een smalle weg werden we gedropt bij de ingang van het dorp, kaartjescontrole door, en mochten we het laatste stuk lopen. Een paar oude tanige dames stonden al klaar, voor 20 yuan willen ze je rugzak wel naar boven dragen. Een mooie bijverdienste, maar nee, als zij dat kunnen moet ik het zelf ook kunnen. Eerst een stuk bergopwaarts en dan vervolgens nog tweehonderd treden omhoog, via smalle paadjes, een hele klim. Een van de oudere dames met mand op de rug liep voor me en dat tempo heb ik ook maar aangehouden, rustig aan dus! Jammer dat het inmiddels al vrij donker was, er viel buiten de lichtjes overal, weinig te zien. Het hotel waar we zitten heeft veel weg van een Alpen chalethotel, maar dan wat ouder. We hebben een mooie kamer met balkon. Alleen jammer dat Paul ongeveer dubbel moet staan om helemaal onder de douche te kunnen.... of hij moet op de wc gaan zitten , want daar zit ook een precies boven. We kunnen dus kiezen of in stereo douchen. Wat een luxe! Wow, we kunnen ons nu al verheugen op het uitzicht van morgenochtend!
Spectaculair en ontzettend mooi was de zonsopkomst vanmorgen vroeg rond half 7. Zo blij dat de zon vanmorgen gewoon weer opkwam! Naruurlijk waren we niet de enigen, met veel Chinezen en andere Europeanen naar deze prachtige zonsopkomst gekeken en er zijn veel mooie plaatjes geschoten. Ik ben ergens op 3/4 berg blijven hangen en Paul is verder omhoog gelopen. Daarna heerlijk ontbeten met een kom kippen- noodlesoup en yunnan koffie! Paul is nog weer op pad gegaan om een rondje te klimmen, maar mijn knie vond dat ik voor twee dagen genoeg geklommen had, dus genoten van het mooie uitzicht. Het is oogsttijd nu dus de boeren moesten ook vandaag flink aan de bak. Alle rijst wordt hier nog met de hand afgesneden met een soort sikkel. Helaas hebben we niet kunnen zien hoe ze de rijstkorrels van de planten halen, morgen maar eens aan onze gids vragen.
Rond 1 uur vertrokken voor weer een lange busreis naar Yangshuo, 5 uur ongeveer...... maar steeds een veranderend landschap maakte de rit best wel aangenaam. Onderweg gestopt en war proviand en water ingeslagen.evenals een grote gele vrucht die op een grapefruit lijkt. Je zag steeds al stalletjes met die grote dingen langs de weg en ik wilde er toch een uitproberen.... dus morgen wordt ie ontdaan van zijn schilletje en gaan we hem proeven. Nu zijn we dus in het midden van het Karstgebergte. Heel raar, al die kalksteen reuzen dus zo maar uit het verder vlakke landschap steken. Het is een gewild vakantie oord dus het is druk hier, ook veel meer westerlingen.
Morgenvroeg naar kookles en daarna op pad naar een oud dorp en met een bamboevlot een eind de rivier af. Ook overmorgen staat er een excursie gepland en gaan we fietsen.
Verder ben ik nog vergeten te vermelden dat ik hier vorige week naar de dokter ben geweest. Ik heb al een paar weken een gek bultje op mijn onderrug. Heb het hier pas ontdekt. We dachten eerst dat het een ontstoken insectensteek was, maar volgens die arts was het een huidprobleem. Twee soorten zalf meegekregen à 62 RMB, (YUAN) maar dat heeft niets geholpen. Hihi, het was een kinderarts...... wel raar hoor, de gids erbij om te vertalen.... Meer mensen in de spreekkamer.... privacy.... daar hebben ze hier nog niet van gehoord. Grappig ook, ik moest speciaal bij de dokter terugkomen om uit te laten leggen hoe ik de zalf moest gebruiken. Maar hij bleef erbij dat het geen insectenbeet was. Met de zalf ben ik nu maar gestopt na een week. Het ziet er nog steeds ontstoken uit dus dan nu maar aan de antibiotica, die ik mee heb genomen, misschien helpt dat! En thuis maar even naar de dokter.... lijkt me beter. Maar weer een ervaring rijker!
Afijn morgen koken, hoop dat we o.a. dumplings gaan maken, die zijn hier zó lekker!