Yangshuo, 11, 12 en 13 okt.

12 oktober 2016 - Yangshuo, China

De vuilniswagens hier hebben een leuk deuntje als ze langs rijden........ "It's a small world after all". Het lijkt me alleen voor de vuilnisophalers iets minder........ die moeten er toch 'horendol' van worden! Dag in dag uit, maand in maand uit dezelfde deun....... die houden vast niet meer van Disney!
Vanmorgen kookles gehad. Eerst naar de markt, inkopen doen met de kookjuf en daarna in de kookstudio zelf aan de slag. Op de markt had je een speciaal deel voor de groente en voor het vlees. Levende have was er ook.... waaronder katten en honden! Daar ben ik maar niet gaan kijken. De kookjuf vertelde dat vooral dit vlees een delicatesse en duur was, maar door een Chinezen werd gegeten, bah!
We waren met z'n tienen. Uit onze groep 6 en nog 3 Engelse meisjes en een Franse man. Heerlijk, we hebben dumplings gemaakt, kip met noten en groente en aubergine met boontjes. Dat was smikkelen aan het eind en natuurlijk heb ik wat dumplings overgehouden voor Paul. De recepten hebben we naderhand meegekregen. Die ga ik thuis zeker uitproberen!
Rond drie uur was het tijd voor de volgende activiteit..... een eind op een bamboevlot de Li River af. Dat was iets anders dan ik me had voorgesteld. Ik dacht dat we zelf moesten roeien, maar niets was minder waar. Op twee bankjes zitten (ieder bamboevlot 4 mensen) , het was een motorboot en had een 'kapitein' aan boord. En de boot was niet eens van bamboe maar plastic of kunststof...... Afijn, de boottocht was wel fraai, zeker met het Karstgebergte om ons heen. Naar een dorpje gevaren, waar we even rondhebben gekeken en daarna terug voor een diner aan de rivier, heerlijke lokale gerechten..... een van onze gidsen weet ons toch steeds weer te verrassen!
Daarna was het donker en hebben we gezien hoe ze vroeger vis vingen met aalscholvers. Bamboevlot met voorop een fel licht zodat de aalscholvers daar steeds weer naar toe zwemmen na hun duik! Touwtje om de nek zodat ze de vis niet doorslikken en als hun krop dik genoeg is, hengelt de visser ze uit het water, ze gaan uit zichzelf op een stok zitten en perst met een vlugge beweging de vis uit hun krop. Daarna begint het weer van voren af aan! Een prachtig schouwsoel om naar te kijken en we hebben dan ook mooie filmpjes geschoten. Daarna aangelegd en konden we zien hoe de vangst was, dat viel niet tegen.... wel allemaal kleine visjes. De grootste aalscholver werd door de visser van de boot gehaald en voor ik het wist had ik 'em al op mijn arm, prachtig wat een mooi beest zo van dichtbij! Ook Paul heeft hem op zijn arm gehad. Toen was het al weer tijd om met de bus terug te rijden naar Yangshuo.
morgen de laatste excursie....... overmorgen al weer naar Hongkong...... dan zit onze reis er bijna op! Het gaat veel te snel!
wat een drukke dag vandaag. Om 8 uur stonden we al weer in de startblokken. Met een minibusje eerst naar een mooi uitzichtpunt op de Li River en het Karstgebergte. Ons is verteld dat het Karstgebergte uit ongeveer 22000 bergen bestaat. Da's heel veel en iemand heeft er een aardige kluif aan gehad om die allemaal te tellen! Eerst bijna 500 treden omhoog, maar het uitzicht was idd prachtig. Zelfs een panoramafoto geschoten...... adembenemend zo mooi en doordat we zo vroeg waren was het er nog lekker rustig. De weg er naar toe was iets minder, maar dat is niet de eerste keer. Ze zijn over al met de weg bezig in dit land en als ik zeg weg dan is de weg ook weg.... hobeldebobbel, allemaal gaten en bulten en vnl zand, wat stuift als de pieten. Het busje was ook al niet geweldig met z'n doorgezakte stoelen.... dus af en toe in een bocht zaten we bij elkaar op schoot, héél gezellie! Het was de bus van onze lokale gids, die overigens heel veel van de omgeving en over de excursieplekken wist te vertellen in goed verstaanbaar Engels.
Na een dik uur door naar een oud dorp uit de 14e eeuw. Ergens in 'the middle of nowhere', een geitenpad ernaartoe, weer met flink wat trappen. Het verhaal is dat er toen een Emperor was van 16 jaar.... hij volgde zijn vader op die was overleden. Een aantal van zijn ooms waren koning van een, toen nog deelgebied... zoals Beijing, Shanghai. Een van die ooms wilde de jongen graag een kopje kleiner maken, dus toen heeft een van zijn andere ooms hem geholpen en is hij in dit onherbergzame gebied terecht gekomen. Je kunt nog zien dat er een stadsmuur/wal omheen heeft gezeten met uitkijkposten, bovenop de berg schijnt zelfs nog een kanon te staan en er waren 4 toegangspoorten. Hoe het de Emperor verder is vergaan is niet bekend. Tot drie jaar geleden woonden er nog mensen, de sporen daarvan zijn nog duidelijk te zien, maar nu is het verlaten. Volgens de gids willen ze het helemaal gaan renoveren........ niet doen gewoon zo laten, het is prachtig om er zoals het nu is, doorheen te lopen.
Het was tijd voor de lunch en die was, zoals gewoonlijk, heerlijk.... allemaal lokale gerechtjes!
Door naar en organische theeplantage, ergens bovenop een berg met een prachtig uitzicht. Uit deze streek komen de citrusvruchten zoals o.a. pomelo, grapefruit en mandarijn! Eerst een korte uitleg over het hoe en wat van thee en daarna met Chinese zonnehoed en plukmand op de buik zelf aan het plukken, nadat we eerst weer de nodige treden naar boven hadden genomen. (Totaal zo'n 600 vandaag?). Afijn ik weet nu hoe je thee moet plukken, de jonge loten en dit was eigenlijk niet de goede tijd. In het voorjaar en zomer wordt er vooral geplukt. Alles nog met de hand, de plukkers plukker zo'n 4 1/5 kilo per dag. Een nieuwtje voor mij was dat er maar een soort theeplant bestaat en dat het van de bereiding afhangt wat voor thee je krijgt.......groene thee, witte thee, zwarte thee......en thee met vruchten of bloemen.
Als laatste de theeceremonie, erg leuk om mee te maken. Drie soorten thee hebben we geproefd, waarvan ik de thee met een bloem (osmossis of zo) en de zwarte thee toch het lekkerst vond.
Daarna over een hobbelige weg weer terug. Ons galgemaal hier vanavond en ons laatste geld even uitgeven. Morgenmiddag zijn we in Hongkong en Chinees geld mag je niet uitvoeren..... dus wat we nog over hebben , daar kunnen we vast wel iemand blij mee maken.
In Hongkong blijven we een nacht en daarna gaan we nog twee nachtjes naar Macau....... haha ons vakantiegeld even weer terug verdienen met gokken! Nee hoor, even bij onze a.s. schoondochter langs die daar woont. Thijs is daar nu ook, gezellig nog twee dagen met hun tweeën op stap!

1. Rixt:
    12 oktober 2016
    Nog veel plezier en goede reis. Hartelijke groeten aan Thijs en Mannie.
  2. ANNIE:
    hallo Paul en Ina ....
    jullie zijn nu helemaal op de hoogte van de Chinese keuken,begrijp ik . Al die lokale gerechten.....ik kreeg er de kriebels een beetje van ,je weet nooit waar het van gemaakt is ,maar fijn dat het jullie allemaal zo goed smaakt. Wat leuk dat Thijs er ook is toevallig dat zou eerst niet ,begreep ik van jou ....maar des te mooier dat het wel gelukt is .
    geniet nog maar even van de laatste dagen daar ,hier is het al een stukje kouder ,en zul je je hoed niet meer nodig hebben ....maar het word vanzelf weer zomer.

groetjes van Henk en Annie.....tot dinsdag (wij gaan dit weekend even weg.) doeiii
  3. Antoinette:
    Hallo buurtjes,
    Nog een paar fijne dagen voor de boeg samen met Thijs en zijn vriendin.Jullie weken zijn omgevlogen ,maar wat heb je veel beleefd..... !! Missen jullie de hollandse pot al? Brrrr als ik denk aan honden en katten een delicatesse mmmmm ......;( Geniet er nog even van daar!
    Oant sjen :) groetjes Antoinette
  4. Jolanda Steeman:
    13 oktober 2016
    Ik heb genoten van je foto's op Facebook en het reisverslag. Wat een fantastische reis. Goeie terugreis en tot snel xx
  5. ANNIE:
    14 oktober 2016
    nog fijne dagen ...en geniet lekker ,goeie reis terug ,tot maandag

liefs Hannie
  6. ANNIE:
    14 oktober 2016
    haha..... heeft Hannie hier even getypt vanmorgen .....vandaar beetje verwarrend met mijn naam erboven.
  7. Ietje:
    15 oktober 2016
    Hallo Paul en Ina
    Wat maken jullie een prachtige reis en wat hebben jullie al veel gezien en geproeft.
    Het eten zal thuis wel even wennen zijn,maar vast wel heerlijk.
    Nog fijne dagen daar en geniet er nog maar van. Goede reis terug.
    Groetjes van Ietje en Wietze