Chengdu, 29, 30 sept en 1 okt.

1 oktober 2016 - Chengdu Shi, China

Vandaag zijn we niet mee gegaan met de excursie naar de grootste boedha van het land, maar hebben we de stad een beetje verkend. Heerlijk om even niet in de bus te hoeven. Wasje gedaan, lekker op ons gemak koffie gedronken en daarna langs de rivier naar het oude gedeelte en de Tempel. Ook nu weer veel bekijks, de mensen vinden het over het algemeen prachtig als je 'ni hau' zegt en geven dan antwoord met een grote grijns. Langs de rivier is 's morgens vroeg al genoeg te zien, ochtendgym met z'n allen, spelletjes doen....
Het was even zoeken, maar de moeite waard. Ik vond deze oude stad zelfs mooier dan die van gisteren, ook omdat hier het gewone leven nog plaats vindt. We hebben heerlijk buiten op terras thee gedronken, Paul aan de bamboe thee en ik aan de chrysantheum thee. Jazeker thee met witte crysante bloemen er in en behalve dat ook een grote bruine noot en kleine oranje besjes of zoiets. Het zag er kleurrijk uit , dat ga 'k thuis ook maar eens proberen!
natuurlijk wordt je hier ook gevraagd oor een schoudermassage .... of je kunt je oren laten schoonmaken met een lang wattenstokje Ik heb me er maar niet aan gewaagd! Ik denk dat we zowat iedere straat hebben gehad, veel gekeken maar niets gekocht. Heerlijk sichuan noodles met rundvlees gegeten. Ze vroegen ons nog of we er veel pepers in wilden.... een beetje dus en dat was heet-heet genoeg. We kregen er een kommetje thee bij haha, we dachten eerst dat dat voor onze vingers was, maar zagen dat anderen het opdronken... dus dat voorbeeld hebben we maar gevolgd!
Op de terugweg 's middags vielen we met de neus in de boter, twee keer een concert op onze wandelroute, met een aantal van de lokale mensen die daarbij zongen..... heel wat anders dan de karaoke die we ook onderweg gezien hebben.
Eenmaal in het hotel heerlijk met de benen languit en in de rust, we hebben onze kilometers er voor vsndaag wel weer opzitten. Vanavond nog ergens eten en morgenochtend vroeg naar de panda's.
al vroeg op pad voor het druk wordt en de Panda's worden 'smorgens vroeg gevoerd en vanaf een uur of 10 liggen ze alleen maar te slapen. Mooie beesten zijn het! Er bestaat ook nog een rode panda, deze heeft een btje de grootte van een vos. Het was prachtig om ze zo te zien eten en spelen. Er waren ook nog hele kleintjes in de babykamer. Het schijnt dat ze die weghalen bij hun moeder tot ze wat groter zijn omdat moeder panda niet zo voorzichtig is methaar kleintje. Er leven nog steeds een paar panda's in de bergen en dit centrum is opgezet om de panda's weer uit te zetten als ze volwassen zijn. Een volwassen panda eet 50 kg bamboe per dag, eten en slapen .... meer doen ze niet. Dat vele slapen(rusten) is nodig zodat ze zoveel mogelijk voedingsstoffen uit de bamboescheuten kunnen halen! Er is maar 1 soort bamboe wat ze eten en de voedingswaarde is niet groot, vandaar!
Na de panda's zijn we weer naar de oude stad gegaan, we wilden het stanbeeld van Mao met een bezoek vereren. Helaas, we hebben hem niet gevonden.... zijn er achteraf vlak bij langs gelopen.....
Terug naar t't hotel gelopen en daar vlakbij een grote brand in een hoog woningcomplex. Gigantische rookwolken, moeilijk om dat te blussen! Veel brandweer op de been en veel kijkers. Wij zijn maar doorgelopen.... na het maken van een foto!
Daarna uitchecken en in een bus naar het vliegveld. We vliegen naar Shangrila, off naam Diqingxianggelila, op 3200 meter hoogte, ff wennen gisteravond.... en ik was niet de enige! Ook vanmorgen waren een aantal van ons nog niet fit. Ws doordat we niet even rustig aan het hoogteverschil kunnen wennen. Een mooi dorp wat gelukkig weer eens iets anders is dan al die gigantische miljoenensteden die we tot nu toe gehad hebben.
Vandaag is het een nationale feestdag in China, de viering van de 70 jarige volksrepubliek. Vanmorgen naar een Tibetaans klooster geweest.Ik ben niet helemaal mee naar boven geweest.... nog niet helemaal fit. Ook zijn we rind een heel groot meer gereden, waar yaks, varkens en koeien gewoon los rondlopen. Dus ook over de weg. Het bijzondere van dit meer is dat het 's winters droogstaat. Dus je ziet overal houten hutten half onder water staan... en zelfs een basketbal paal. Over een paar maanden kunnen ze er weer gebruik van maken. Het weer was vandaag prima, de zon, staalblauwe lucht, wolken en Nederlandse temperaturen. Een trui was genoeg!
80 % van de bevolking is hier Tibetaans, tegenover dus 20 % andere roepen, waaronder Han-Chinezen. Tussen deze twee bevolkingsgroepen botst het nogal eens en dus is er nu met deze feestdag veel politie op de been! Wij gaan ook zo even de oude binnenstad in...
Morgen weer wat naar beneden met de bus. Een rit van 7 uur eerst naar de kloof van de Springende Tijger en dan naar het volgende dorp, 2400 meter hoog en datis een prima alternatief.

1. Hannie:
    1 oktober 2016
    Dag Paul en Ina. Prachtig om jullie reisverhaal te lezen. Zo kan ik heerlijk mee genieten op de vlakke grond zonder hoogteziekte verschijnselen. Jullie zien prachtige indrukwekkende dingen en met name de natuur lijkt me heel mooi. Wat leuk om panda beren te zien. Hopelijk gaan we als je weer thuis bent samen de thee proberen. Bij mij staan de chrysanten in de vaas met de kastanjes uit jullie tuin. Hartelijke Groet Hannie
  2. ANNIE:
    1 oktober 2016
    haha....Hannie wil aan de thee...je hebt zelf ook nog chinese thee he ...in je thee doos !!
    maar idd....een heel andere cultuur daar in azie ....maar prachtig om eens te zien
    jullie beleving van China is heel groot op deze manier ...zijn jullie nog niet in een karaoke bar geweest ????? ook even doen ....heel erg leuk ....meestal met hapjes en drankjes incl. Hebben we 2 keer met Martin en Ning Lei gedaan
    nou... nog heel veel plezier daar, genieten nog maar even.
  3. Antoinette:
    4 oktober 2016
    Hallo Paul en Ina,
    Hihi ik lees t al ....de buurvrouwen Hannie en Annie aan de thee ! Wow ,wat weer een mooi reisverslag van jullie indrukwekkende reis ! We zijn ook niet een klein beetje jaloers hoor ;) Wat ook een prachtige foto op FB van de gezamenlijke toiletten !! Hopelijk ben je nu weer wat fitter Ina en zitten jullie weer wat lager.Hier is het op dit moment prachtig weer maar wel echt herfst in de lucht. De buurman haalt vandaag het maïs van het land .We wensen jullie nog veel plezier samen en geniet ervan! groetjes Antoinette en Douwe